søndag den 21. maj 2017

Broderi, tryk og biller

var titlen på det broderikursus på Skals - højskolen for design og håndarbejde, som jeg deltog på i denne uge. Fire dage med fire teknikker....

Første dag stod der frie sting på programmet. Mit resultat blev denne bille med franske knuder, spiralknuder, schattersting, speckling og fladsyning.

Jeg har broderet med merceriseret bomuld, silke og viscose på ubleget hør. Min plan er at montere broderiet til et bogbind på en skitsebog.



Dag nr. 2 kunne vi prøve tryk med rammelim. Jeg overførte en kopi af en meget stor bille til råhvid hør.


Jeg har med franske knuder, spiraknuder og fladsyning markeret ganske få karakteriske kropsdele på billen.


Planen er at montere stoffet til en lille pose....

Via søgning på Internettet fandt jeg en række antikvariske tegninger af biller. Jeg valgte fem tegninger ud, som jeg overførte til råhvid hør. Min tanke er, at der på billerne skal broderes ganske lidt i meget sarte farver, råhvid og sølv. 

Denne bille har nogle strittende hår, som jeg har markeret med en lys blå. Dens kropsbygning er markeret med en sølvtråd i nedlagt syning. Derudover har jeg med råhvid syet franske knuder og fladsyning. 


En tredie teknik var gobelinsyning. Jeg broderer sædvanligvis ikke meget i røde og orange nuancer, men nogle gange skal man udfordre sig selv. Her er resultaterne, som skal monteres til to billeder. 





Jeg har broderet med hør, viscose, silke og merceriseret bomuld på hørlærred fra Permin. 

Den fjerde teknik, som jeg afprøvede, var broderi på uld og applikation med uld på uld.


Begyndelsen til en bille med franske knuder, nedlagt syning og vævet picot. 

Endnu en dejlig uge på Skals med inspirerende undervisning og dejligt samvær med andre brodøser....

Fortsat god søndag
Kirsten 



3 kommentarer:

  1. Jeg er vild med dine biller. Flot arbejde.

    SvarSlet
  2. Som altid meget flotte arbejder, du har fået lavet. Jeg synes det er nogle rigtig skønne motiver, du har arbejdet med

    SvarSlet
  3. Fantastisk smukt 🙏🏻

    SvarSlet

.post-body img, .post-body .tr-caption-container, .Profile img, .Image img,.BlogList .item-thumbnail img{border: 0px;-moz-box-shadow: 0px 0px 0px;-webkit-box-shadow: 0px 0px 0px;box-shadow: 0px 0px 0px;} img {border:none;box-shadow:none; }