søndag den 25. december 2016

Hvid jul med godt håndværk

Vi er her i huset - nok i særlig grad jeg selv - meget begejstret for hvidt julepynt, så juletræet er igen i år pyntet med hvidt julepynt. Min mand er med på ideen om den hvide pynt - så længe han kan få nogle helt særlige flag på træet.

En hel del af vores julepynt er lavet i hånden, hvilket hvert år gør det til en ekstra stor fornøjelse at finde pynten frem, hænge på træet, nyde synet af pynten, når den hænger på træet, for til slut at pakke pynten væk til næste år.

Min søster har i år foræret mig noget nyt julepynt. Hun har selv lavet det fineste hvide pynt i porcelænsler. Det er jeg meget glad for.


På dette års julemarked i Møllestien i Aarhus fandt jeg hos Helle Mogensen denne fine julekugle, som hun selv har foldet af papir. Arbejdsbeskrivelsen til kuglen var en del af kalenderen 2011 for Skals - højskolen for design og håndarbejde.


Flagene, som vel nærmest kan kaldes vimpler, er af en helt særlig slags. Vimplerne var en del af pynten på juletræet på Askov Højskole i starten af 1900-tallet. Historien fortæller, at vimplerne hængte yderst på grenene i en ståltråd og viftede ved varmen fra lysene. Hvis det skete, at en vimpel kom for tæt på et lys, brændte det røde silkepapir op og tilbage hang det hvide kors. Vi har haft vimplerne siden begyndelsen af 1990-erne, hvor vi boede tæt på Askov. Ingen vimpler er brændt af, men måske trænger vi efterhånden til at få lavet os nogle nye og friske vimpler.


Jeg nyder også hvert eneste år at finde mine to hvide juleløbere frem. Den ene med stjerner broderet i tællesyning og den anden med de hellige tre konger, Balthazar, Melchior og Caspar, som bærer guld, røgelse og myrra frem, broderet i korssting. Begge er broderet med forskellige hvide og råhvide garner af silke, bomuld og hør.


Løberen med stjernene er eget design, som jeg har lavet under et kursus på Skals.

Løberen med de hellige tre konger er oprindelig designet af Else Thordur Hansen for Haandarbejdets Fremme. I den oprindelige udgave var motivet broderet med blålige farver på 7-trådet, ubleget hør.


Glædelig jul til dig og dine.
Kirsten

PS - du ser rigtigt.... vores træ er hverken rødgran, ædelgran, normannsgran eller..... det er i år et atlas-cedertræ.

1 kommentar:

  1. Smukke juleglæder på bord og træ. Jeg nyder også at finde mine juleting frem år efter år.
    Vores træ er så plastik pga. allergi hos en af os. Men vi har lært at sætte pris på plastikken...
    God restjul til dig og dine.

    SvarSlet

.post-body img, .post-body .tr-caption-container, .Profile img, .Image img,.BlogList .item-thumbnail img{border: 0px;-moz-box-shadow: 0px 0px 0px;-webkit-box-shadow: 0px 0px 0px;box-shadow: 0px 0px 0px;} img {border:none;box-shadow:none; }