mandag den 30. april 2018

Riga og andet godt

Onsdag den 11. april 2018 rejste jeg sammen med en gruppe strikkere til Riga. Vi havde en rigtig dejlig og hyggelig tur. Vi fik strikket en hel del, når vi om aftenen sad i hotellets lounge og snakkede, hyggede og drak en enkelt G/T.

Torsdag besøgte vi en butik, Larelini, der udelukkende sælger hørstoffer. Jeg købte bleget og ubleget hør til broderi og et stykke grønligt hør, som jeg på et tidspunkt gerne vil sy en kjole i.

Fredag besøgte vi fabrikken, AMeri, der producerer strikket tekstil - trøjer, cardigans, kjoler m.m. Vi havde helt eksklusivt fået lov til at komme på fabriksudsalg. Det var for en strikker nærmest som at komme i himlen, da vi havde mulighed for at købe cones med restgarner: uld, yak, merinould, mohair.... Her er mine køb:



Samme dag besøgte jeg Tines, hvor man kan købe lettiske vanter strikket af lettiske hjemmestrikkere. Jeg købte selvfølgelig nogle vanter med hjem. Jeg fandt også en boghandel, hvor jeg købte tre bøger. Bøgerne er, så vidt som jeg kan gennemskue, genoptryk af bøger udgivet i 1958 af - hvad der må være - en lettisk etnografisk samling. Bøgerne indeholder mønstre til strik og broderi og er helt fantastiske.



Lørdag var jeg på kursus i den lettiske måde at strikke vanter. Kurset foregik hos Hobbywool, hvor jeg selvfølgelig købte garn til vanter og indehaveren, Ievas bog om lettiske vanter.




Sidste weekend fik jeg gjort min bluse med inspiration fra hønsestrik færdig. Modellen stammer fra Marianne Isagers jubilæumsbog ÅLJ. Jeg har valgt andre farver og er rigtig glad for resultatet.





Jeg har altid gang i mange projekter, men jeg har overvejet, om jeg de næste måneder kan begrænse mig til:

Strikkeprojekter:
- et projekt med indviklet mønsterstrik = Marianne Østergaards Ribefrakke
- et projekt med stort set kun retstrikning på rundpind, som kan være et TV/film-projekt = Karen Noes kjole
- et par vanter, som er nemme at have med i tasken

Hækleprojekter:
- hvide middagsservietter, som er nemme at have med i tasken

Broderiprojekter:
- et projekt, der kræver tid for at få det rigtige "broderiflow", og hvor jeg nu med hjælp fra min broderilærer, Lis Ahrenkiel, er sikker på at have nok garn til at gøre projektet færdigt
- min dug med fisk
- forklæde til min datter

Gad vide om det kan lade sig gøre. Jeg tror, at jeg vil gøre forsøget.....







God mandag
Kirsten

1 kommentar:

  1. Hej Kirsten 🤗 tak for læsning af dun inspirerede blog!
    Jeg er startet på Latviske vanter. Og vil høre dig- er dine dobbelt?

    SvarSlet

.post-body img, .post-body .tr-caption-container, .Profile img, .Image img,.BlogList .item-thumbnail img{border: 0px;-moz-box-shadow: 0px 0px 0px;-webkit-box-shadow: 0px 0px 0px;box-shadow: 0px 0px 0px;} img {border:none;box-shadow:none; }