lørdag den 28. januar 2017

Hvor heldig har man lov at være ....

Jeg er netop for en periode på 10 måneder vendt tilbage til en tidligere arbejdsplads. Den allerførste dag kom en kollega, Lisbeth, med en dug til mig. Hun havde tidligere fortalt mig, at hun havde en dug liggende til mig. Jeg var meget spændt....

Det viste sig at være en helt fantastisk dug, ja, faktisk en dug, som jeg altid gerne har villet brodere. Da jeg i sin tid var på kursus i hvidsøm hos Lis Ahrenkiel, broderede jeg en del af motivet, da jeg syntes, at det var så flot.

Dugen, der er designet af Gudrun Andresen, er i sin tid blevet solgt fra Højskolernes Håndarbejde som model nr. 11023. Gudrun Andresen var højskolelærer på blandt andet Askov Højskole, hvor hun begyndte at tegne gamle broderimønstre af, for at de kunne indgå i undervisningen på de danske folkehøjskoler. Senere købte hun og hendes mand Engelsholm Slot, hvor de indrettede en højskole. Gudrun Andresen var også bestyrelsesmedlem af Højskolernes Håndarbejde og aktiv i foreningen Danmarks Folkelige Broderier. Gudrun Andresen udgav blandt andet bøgerne, Bondesyninger på lærred, som er nogle af mine favoritter - sammen med Højskolernes Håndarbejdes mønsterbøger.

Dugen er af det fineste og mest lækre hørstof. Stof som stort set ikke er til at købe i dag. Den passer til mit spisebord med en isat plade. Nu tænker du måske, at dugen er lige til at lægge på bordet, men nej....

Den er heldigvis ikke færdigbroderet, hvorfor jeg nu selv får mulighed for at brodere med hvidsøm og hulsøm på det mest lækre hør. Mønstret er påtegnet, og der er en beskrivelse med, selvom jeg har beskrivelsen i en af mine mønsterbøger fra Højskolernes Håndarbejde. Der er hørgarn med. Garnet lå i den oprindelige papirspose fra Højskolernes Håndarbejde. Garnet var helt filtret sammen, så i denne uge har jeg været ved at rulle garnet op på nogle gamle spoler, så jeg er klar til at gå i gang.


Lige nu er det hvidt på hvidt, som optager mig. I min broderigruppen har vi et projekt med hvidt broderi. Jeg broderer tulipaner på en løber med forskellige hvide garner og forskellige sting.





God lørdag
Kirsten



3 kommentarer:

  1. så skønt at være så heldig
    Tillykke med dugen

    SvarSlet
  2. hvor er den fantastisk smuk ! gid det var mig :)

    SvarSlet
  3. Der ligger meget guld i gemmerne rundt omkring. Og fantastisk gave at få for den rette person.

    SvarSlet

.post-body img, .post-body .tr-caption-container, .Profile img, .Image img,.BlogList .item-thumbnail img{border: 0px;-moz-box-shadow: 0px 0px 0px;-webkit-box-shadow: 0px 0px 0px;box-shadow: 0px 0px 0px;} img {border:none;box-shadow:none; }