lørdag den 22. april 2017

Brodera på stickat

Jeg har i dag besøgt Blicheregnen, Museum Silkeborg i Thorning. Museet har indtil den 5. juni 2017 en udstilling af Britt-Marie Christoffersson om broderi på strik Det er en lille, men helt fantastisk udstilling af prøver med forskellige broderiteknikker på strik.


Nedlagt syning 


Forsting 


Kastesting i cirkler om et korsting


Nedlagt syning 


Knuder - formentlig franske knuder 


Forsting


Forsting eller tællesyning 


Knuder og applikation 


Kantsyning - tungesting eller knaphulssting

Britt-Marie Christoffersson leger meget med farver - stærke farver. Jeg har dog valgt primært at vise de billeder, jeg tog af broderi på hvid eller meget lys baggrund for at vise, hvor megen effekt borderiet tilfører det strikkede tekstil. 


Jeg tror ikke, at jeg vil komme til at brodere på en hel cardigan - men nogle af teknikkerne vil være oplagte at bruge til f.eks. en ærmekant eller som kant nederst på en cardigan eller trøje.


Jeg er i hvert fald blevet så inspireret, at jeg har tilmeldt mig et kursus som Britt-Marie Christoffersson holder på museet søndag den 4. juni fra kl. 11 til kl. 17. Hun gentager kurset om mandagen, 2. pinsedag. Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om kurset på museets hjemmeside, men man kan tilmelde sig ved henvendelse til museet.

God lørdag
Kirsten

1 kommentar:

  1. Det lyder altså spændende. Kombinationen strik og broderier er vildt inspirerende, og giver nogle ualmindeligt smukke resultater - hvilket dine fotos er med til at understrege. Spændende med kurset - man bliver jo helt fristet.

    SvarSlet

.post-body img, .post-body .tr-caption-container, .Profile img, .Image img,.BlogList .item-thumbnail img{border: 0px;-moz-box-shadow: 0px 0px 0px;-webkit-box-shadow: 0px 0px 0px;box-shadow: 0px 0px 0px;} img {border:none;box-shadow:none; }