torsdag den 13. august 2015

Ny sæson forude

Det er altid spændende, når en ny strikkesæson går igang. Lige nu står efterårs- og vintersæsonen foran os. Jeg synes generelt, at den er mere spændende end forårs- og sommersæsonen. Det hænger måske sammen med, at jeg generelt bedst kan lide at strikke i uldgarnerne.

Den nye sæson byder på rigtig mange bogudgivelser med strik. Her er en af de første: Embrace fra Kim Hargreaves. Der er mange fine modeller heri, som kan friste.


Når jeg tænker i nye strikkeprojekter, er mine strikkeprøver en vigtig del af forberedelsen. Jeg har en, ja, faktisk to æsker med strikkeprøver. Den ene indeholder strikkeprøver på forskellige mønstre. Den anden indeholder strikkeprøver på forskellige garner, som jeg enten har strikket med, eller garner, som jeg synes, at det kunne være spændende på et tidspunkt at strikke et projekt med.


Her er et lille udpluk af mine strikkeprøver - de seneste.

Typisk strikker jeg 30 masker og 30 pinde i glatstrikning med den størrelse strikkepind, som producenten anbefaler. Hvis producenten anbefaler flere størrelser, strikker jeg efter en enkelt vrangpind yderligere 30 pinde glatstrikning med den anden anbefalede pindestørrelse. Jeg har så 30 pinde strikket med hver sin størrelse strikkepind.


Efter at prøven er blevet vasket, spændt op og tørret, får hver enkelt prøve sin egen lille mærkat med oplysning om producent, garnets navn, garnets indhold, løbelængde og - på modsatte side -oplysninger om størrelsen på strikkepindene, som jeg har strikket prøven med, og resultatet af strikkeprøven med oplysning om masker og pinde pr. 10 cm.

Det virker måske meget bøvlet og måske noget nørdet - men for mig er det en guldgrube af informationer.

God aften.

3 kommentarer:

  1. Hvor dejligt organiseret. Der kunne jeg lære noget. Jeg laver strikkeprøver med de garn, jeg rent faktisk strikker noget af og sætter det i en plastlomme sammen med oplysninger om det strikkede - opskrift mm.

    SvarSlet
  2. Det er en god ide med alle de strikkeprøver, så har du altid en fornemmelse af hvordan garnet agerer og det er sikkert også en fin inspiration. Jeg ville ønske jeg var så organiseret, men jeg har rigeligt svært ved bare at lave en strikkeprøve, inden jeg starter på et nyt projekt. Skal virkelig tage mig sammen.
    Der er mange fine modeller i Kim Hargreaves nye bog.

    SvarSlet
  3. Hej. Vil du oplyse hvor du har købt den wire m blå/ grønne nuancer broderi garn.
    Så det i opslag m fugle ?

    SvarSlet

.post-body img, .post-body .tr-caption-container, .Profile img, .Image img,.BlogList .item-thumbnail img{border: 0px;-moz-box-shadow: 0px 0px 0px;-webkit-box-shadow: 0px 0px 0px;box-shadow: 0px 0px 0px;} img {border:none;box-shadow:none; }