søndag den 16. august 2015

Danmarks dejligste garnbutik

er en kåring, som Hendes Verden har sat i gang. Inden den 15. september 2015 er det muligt at indstille, hvilken garnbutik, du mener, der er Danmarks dejligste. Senere bliver det muligt at stemme på en blandt fem finalister. Hvem tænker du, at det skal være ?

Medens min strikkeveninde, Berit, og jeg talte om, hvad vi ved sådan en kåring kunne lægge vægt på, kørte vi i går en tur til Flensburg. Vi skulle på vores årlige sommertur, hvor vi besøger garnbutikker. Målet var disse to:


Inden Flensburg nåede vi at besøge tre garnbutikker i Haderslev. Hos Garnache købte jeg garn og opskrift til denne nye model fra Marianne Isager:


Velankommet til Flensburg besøgte vi efter en god frokost først Handarbeits House, der forhandler garn fra Lang Yarns og Lana Grossa. Jeg købte nogle nøgler garn fra Lang Yarns for at afprøve kvaliteterne:


Jeg købte også et par magasiner fra Lang Yarns. Jeg er ret vild med denne jakke fra Fatto a Mano 225.


Vi sluttede af hos WollSucht, hvor det også blev til et par indkøb.

I dag har jeg tænkt videre over, hvilken garnbutik jeg vil indstille. I den anledning har jeg samtidig talt op, hvilke garnbutikker jeg har besøgt i Danmark. Tænk sig, jeg har i løbet af de senere år besøgt 74 garnbutikker ....

Min indstilling har jeg skrevet:

Når jeg skal pege på Danmarks dejligste garnbutik, er det nødvendigt først at definere, hvad jeg vil lægge vægt på:

1.     Det skal være en butik med åbningstid på de fleste af ugens dage. Netbutikker eller butikker med kun en enkelt åbningsdag om ugen giver ikke den samme frihed til at kunne komme i butikken.

2.     Det skal være en butik, som helhjertet satser på garn af god kvalitet. Der kan være garner, f.eks. refleksgarner eller strømpegarner, som indeholder syntetiske fibre eller ”andre fibre” – men butikkens basisgarner skal være for eksempel af uld, bomuld, hør, alpaka og silke.

3.     Det skal være en butik, som sælger garner fra flere producenter. Det er positivt, når butikken satser på garner fra en bestemt producent. Butikken har da ofte et stort kendskab til disse garner, men det kan også opleves som en begrænsning, når man kommer som kunde i butikken. På den anden side er det også vigtigt, at butikken begrænser sit udvalg, så butikken ikke fremtræder uoverskuelig og rodet.

4.     Butikslokalet skal være lyst, gerne med megen lysindfald. Det giver det bedste grundlag for at vurdere farverne og kvaliteterne.

5.     Butikken skal være ryddelig og ren. Det er den eneste mulighed, man har som kunde, for at kunne overskue udvalget.

6.     Personalet skal være venligt og imødekommende. Jeg vil gerne bydes velkommen, når jeg kommer ind i en ny butik. Herefter vil jeg gerne have lov til selv at kigge mig omkring uden at blive set over skulderen af ekspedienten. Hvis jeg har behov for hjælp, spørger jeg ekspedienten til råds.

7.     Personalet skal have de rigtige kompetencer. Mange har åbnet en garnbutik efter at have beskæftiget sig med strik som hobby i mange år. Det har givet en stor erfaring. Jeg oplever desværre ofte, at den håndværksfaglige baggrund, når det kommer til strikketeknikker, materialekendskab og farvelære, ikke er tilstrækkelig velfunderet. Ligesom det er en fornøjelse af blive ekspederet af en dygtig optiker, når jeg køber briller, en dygtig kosmetolog, når jeg køber hudplejeprodukter, er det en fornøjelse at blive ekspederet af faguddannet personale i en garnbutik.   

8.     Butikken skal respektere og være loyal overfor strikdesignerne og de, der udvikler/importere nye garner. Det er heldigvis ved at være sjældent, at jeg hører kunder bliver tilbudt en kopi af en opskrift. Men jeg oplever stadig, at kunder bliver tilbudt garn til erstatning for det garn, som designeren har anvendt, hvor garnet ikke tilnærmelsesvist har samme kvalitet. Det, synes jeg, er ærgerligt, da kunden risikerer at få en dårlig strikkeoplevelse. Selvfølgelig kan der strikkes af alt muligt andet garn end lige det, designere har foreslået – jeg gør det selv - men det skal ske med omtanke og respekt. Jeg tror, at jeg på den måde kan være med til at sikre, at strikdesignerne bliver ved med at udvikle noget nyt og spændende til mig og andre strikkere.

9.     Butikken skal have et udvalg af strikkehæfter og bøger og gerne mange modeller, der er strikket op.

10. Det skal være nemt at betale – dankort eller mobilepay.

Jeg har i anledning af Hendes Verdens kåring talt sammen, hvor mange garnbutikker jeg har besøgt i Danmark. Resultatet er 74. Hertil skal lægges de internetnet baserede butikker, jeg har besøgt, og de butikker, som jeg har været i kontakt med på  Fanø Strikkefestival, Kreative Dage, Saltum Uldfestival, Håndarbejdsmessen, Messen Kreativ Fritid og lignende.

Når jeg vurderer disse 74 butikker ud fra de 10 punkter – er der dog kun en, som jeg kan indstille til Danmarks Dejligste Garnbutik: .....

Hvilken butik vil du pege på ??

Kirsten 




5 kommentarer:

  1. Tak for din fine gennemgang. Jeg er helt enig i dine betragtninger. For mig er der kun en garnbutik, der lever fuldt op til alle kriterierne og det er Tøndering strik, så den peger jeg på.

    Jeg kommer også meget i Netgarn, der har mange lækre garner, bl.a. den islandske uld og nogle af Karen Noes garner, men det er et irritationsmoment, at de kun har åbent 3 dage om ugen.

    SvarSlet
  2. Godt du huskede mig på konkurrencen. Det bliver jo også et geografisk spørgsmål, jeg vil nominere en forretning tæt på, deres udvalg er ganske udmærket og jeg synes, deres betjening er rigtig behagelig. Specielt det sidst synes jeg vægter højt

    SvarSlet
  3. Fine betragtninger du har gjort dig med dit valg,jeg har brugt nogenlunde de samme,og internetbutikker med en enkelt dags åbent for lagersalg ligger meget meget langt væk fra min nominering , Jeg har også lagt vægt på den hjælp jeg får i butikken , også med mulighed for valg af anden garntype end brugt i opskrift,da ikke alle butikker kan have alle slags garn som er brugt af forskellige designere ,jeg har sendt min stemme afsted,den gik til Uldfisken i Hornslet , og er nu meget spændt på om hendes verden kommer med 5 butikker som lever op til deres egen udlægning af vores nomineringer ,nemlig små butikker hvor det er muligt at få service og hjælp :))

    SvarSlet
  4. Hvor er det gode punkter, du opstiller. Dem kunne du sende til alle indehavere af garnbutikker, for de er så rigtige og klare, Derfor skal vi bevare vore fysiske garnbutikker, hvor vi kan få faglig ekspertise til valg af opskrift og garn - og om muligt prøve modellen, for når det er muligt, skifter kunden ofte mening, og så er det jo godt at et dyrt indkøb ikke er foretaget og et stort strikkearbejde ikke lever op til forventningerne.
    Jeg kender en butik, som lever op til alle disse krav og den har samtidig en smuk beliggenhed og et meget smukt interiør. Mon I kan gætte hvilken?

    SvarSlet
  5. Rigtig gode kriterier, du stiller op. Jeg har ikke overvejet endnu, hvilken butik, jeg vil stemme på - eller om jeg i det hele taget vil stemme :P

    SvarSlet

.post-body img, .post-body .tr-caption-container, .Profile img, .Image img,.BlogList .item-thumbnail img{border: 0px;-moz-box-shadow: 0px 0px 0px;-webkit-box-shadow: 0px 0px 0px;box-shadow: 0px 0px 0px;} img {border:none;box-shadow:none; }