tirsdag den 16. september 2014

En god gang vask

efter at have ligget i eddike i et døgns tid var det, der skulle til.

Eddike kan fjerne de fleste overføringsfarver, der bliver brugt på et broderi - men ikke denne gang. Efter et helt døgn i eddike var al overføringsfarven stadig på broderiet.

Et godt råd, når overføringsfarven er næsten væk, er at gnide sæbe ind i det våde stof. Jeg gned sæbe ind i broderiet, selvom det var fyldt med farve. Efter første skylning var vandet helt blåt. Det var jo klart et fremskridt, men overføringsfarven rundt om alle hullerne og delene med udklipshedebo var ikke væk…..

Under normale omstændigheder ville jeg - når farven er væk - vaske broderiet i varmt blødt vand ( vand tilsat soda ) og herefter i varmt sæbevand ( vand med sæbespåner ). Med varmt vand mener jeg knap kogende vand.

Jeg besluttede mig for at fortsætte min vask uanset, at der stadig var overføringsfarve på broderiet. Pludselig skete der noget ……..






Vupti - forsvandt overføringsfarven og jeg blev så glad, da det viste, hvor fint et broderiarbejde, der faktisk er tale om på denne lille dug fundet til 50 kr. på et loppemarked.

Kirsten

4 kommentarer:

  1. Pyh... Det gik godt. Sikke et smuk broderi arbejde!

    SvarSlet
  2. Den ser rigtig fin ud. Jeg er meget imponeret over din vaske-indsats, jeg tror jeg ville have givet op efter eddikebadet

    SvarSlet
  3. Hej Kirsten.
    Jeg kan se i et tidligere indlæg på din blog, at du hos TIND i Kloster har købt mønster til ELISABETH-trøjen. Det har jeg også, men jeg undrer mig over, at mit mønster slutter ved pind 162, hvor man har lukket masker af til halsen. Jeg mangler opskrift på hvordan man strikker selve halsen. Gør du også det i dit mønster? Jeg har sat de søde piger hos TIND i gang med at finde ud af, hvorfor det mangler i opskriften. De har kontaktet ISAGER, men jeg har ikke hørt noget derfra endnu.
    Mange hilsner fra Rie

    SvarSlet
  4. pyh ….. så langt er jeg slet ikke kommet endnu ……...

    SvarSlet

.post-body img, .post-body .tr-caption-container, .Profile img, .Image img,.BlogList .item-thumbnail img{border: 0px;-moz-box-shadow: 0px 0px 0px;-webkit-box-shadow: 0px 0px 0px;box-shadow: 0px 0px 0px;} img {border:none;box-shadow:none; }