søndag den 15. maj 2016

Dage med håndarbejde og hyggeligt samvær

Onsdag aften var jeg til broderi på Skals, hvor jeg har været så heldig at komme med på et aftenhold i broderi. Vi broderer fra kl. 18 til kl. 22.30 med en kaffepause undervejs. Onsdag aften var vejret så dejligt, at vi kunne sidde ude i haven og drikke vores kaffe. Vores underviser, Helga Jóna Thórunnardóttir, kommer med ideer til os, men vi bestemmer helt selv, hvad vi vil kaste os ud i. Jeg havde mit hør på hør broderi med.



Torsdag aften var jeg sammen med min strikkegruppe, hvor vi mødes en gang om måneden. Denne torsdag havde Annette sat sig for at lære os at strikke et møbiusbånd. Jeg er jo lige nu meget begejstret for at hækle og havde taget mine karklude med for at vise dem frem. Jeg har nu hæklet 10 klude. Det må vist være nok for en tid.


I dag vil jeg hæfte de sidste tråde og lægge kludene i koldt vand til i morgen, hvor kludene skal vaskes, inden jeg tager dem i brug.

Fredag var jeg på besøg hos Tøndering Strik i Aarhus. Her købte jeg Marianne Isagers nye bog med herrestrik. Forsiden og bogens titel viser, at hun har ladet sig inspirere af kloakdæksler. Det er der kommet nogle rigtig lækre modeller ud af.


Lørdag tog jeg på tur til Saltum Uldfestival. Det er et par år siden, jeg sidst har været til uldfestival, så i år ville jeg gerne af sted igen. Jeg fik lokket min mor, der efter mange, mange års pause er begyndt at strikke igen, med til Saltum. Min mor, der er 76 år, har denne vinter kastet sig ud i at strikke strømper. Da min mor ikke kunne huske at strikke hæl eller lukke af til tå, hvad gjorde hun så ? Som den naturligste ting søgte hun på internettet via sin iPad og fandt en trin for trin vejledning. Det synes jeg er ganske imponerende. Når min mor også gerne ville strikke sammen med andre, hvad gjorde hun så ? Så meldte hun sig ind i en lokal strikkegruppe, hvor hun nu har fornøjelsen af at strikke med andre hveranden uge. Et godt eksempel på hvad interessen for håndarbejde kan føre med sig - også af sociale kontakter. Min far - ja, han følger interesseret med i, hvordan strømperne i farveskiftegarn udvikler sig.....

Min mor og jeg var så heldige at møde min strikkeveninde, Berit og hendes mand. Så det blev til hyggesnak over en kop kaffe.

Saltum Uldfestival er blevet ganske omfangsrig med mange spændende indslag og stande, hvor man nemt kan blive fristet. Jeg endte med at købe to ting, som jeg allerede på forhånd havde besluttet mig for, at jeg på et tidspunkt skulle købe: En farverig verden og Ribefrakken.



Bogen, der er skrevet af Anne Støvlbæk Kjær, der er grafisk designer, og Louise Schelde Jensen, der er middelalderarkæolog, handler om plantefarvning af garn. Det er en lækker bog....

Ribefrakken har jeg mange gange tænkt på at købe, når jeg har besøgt Marianne Østergaards hjemmeside. I Saltum fik jeg mulighed for at prøve frakken på, og jeg fik mulighed for selv at vælge kontrastfarver, så jeg endte med at købe et strikkekit - ovenikøbet til en nedsat festivalpris.

Jeg har slået op, men jeg kan ikke sige, hvornår jeg forventer at være færdig.....

 
Optakten til min pinse har - som det fremgår - handlet meget om min interesse for håndarbejde og viser med al tydelighed, hvor meget socialt samvær denne interesse også kan føre med sig. Tak for det....

God pinse

 

3 kommentarer:

  1. Sikke en skøn pinse! Smukt broderi; som altid. Jeg ser frem til min uge på Skals.
    Jeg har ikke være til Uldfestival i mange år. Og det passede heller ikke ind i programmet i år. Til min store ærgrelse, da årets tema er Grønland og moskusuld!
    Rigtig god strikkefornøjelse med Ribe frakken, Spændende farvevalg.
    Fortsat god pinse.

    SvarSlet
  2. En dejlig weekend i håndarbejdets tegn. Bedre kan det da ikke være. Spændende frakke, du er i gang med at strikke. Jeg har lavet rigtig meget plantefarvning gennem tiderne. Men ikke så meget de senere år. Det er rigtig ved at komme op igen.

    SvarSlet
  3. Åh bliver helt misundelig på så mange kreative møder i rap..
    Skals er bare fantastisk, og meget lærerigt. Jeg har været på Helga's daghold i 1 1/2 år, men må desværre stoppe igen da tiden ikke er til det. Men hun er super dygtig og har så mange ideer som man må afprøve. God fornøjelse med kurset.. Og frakken, den er bare flot og helt sikkert et kæmpe arbejde.

    SvarSlet

.post-body img, .post-body .tr-caption-container, .Profile img, .Image img,.BlogList .item-thumbnail img{border: 0px;-moz-box-shadow: 0px 0px 0px;-webkit-box-shadow: 0px 0px 0px;box-shadow: 0px 0px 0px;} img {border:none;box-shadow:none; }