tirsdag den 12. januar 2016

Broderi med brodøserne

I søndags var mine broderiveninder samlet hos mig, hvor Mette viste os det fineste stramaj/gobelinbroderi monteret på en stempelkandevarmer.

Det gav inspiration til at kaste sig ud i - hvad man kan kalde - "stramaj-leg" eller "gobelin-glæder". Teknikken er for mig at se den samme, uanset om den kaldes for stramaj eller gobelinsyning. Teknikken er meget fremme lige nu, bl. a. hos Platwerk.dk og TineWessel.dk. Tine Wessel bruger, så vidt jeg kan se på hendes hjemmeside, den samme teknik til bargellobroderi.  

Mit bedste sted at finde inspiration til denne teknik er Sherlee Lantz´ A Pageant of Patterns for Needlepoint Canvas fra 1973.



Igen blev det de blålige farver, som jeg valgte ud. Her er blomstergarn, perlegarn, hørgarm og tynd uldgarn, svarende til en kamgarn:


Valget faldt på dette mønster:



God aften

2 kommentarer:

  1. Det er bare smukt! Jeg broderede for år tilbage små kræmmerhuse med bargello på. Det er en fornøjelse at hænge dem på juletræet!

    SvarSlet
  2. Det ser skønt ud. Det er en rigtig dejlig farvesammensætning, du har valgt

    SvarSlet

.post-body img, .post-body .tr-caption-container, .Profile img, .Image img,.BlogList .item-thumbnail img{border: 0px;-moz-box-shadow: 0px 0px 0px;-webkit-box-shadow: 0px 0px 0px;box-shadow: 0px 0px 0px;} img {border:none;box-shadow:none; }